bericht geplaatst op : 23 september 2016
Het Prinsenkwartier, Betabalie, TOP en DelftDesign organiseren op het ogenblik de Robo-Challenge, om een verleidelijke robot op het Agathaplein te maken.
In deze Challenge bouwt een gemengd team van kunstenaars, ontwerpers, techneuten een robot die voorbijgangers op het Agathaplein verrast en verleidt om de stad te gaan ontdekken.
Hoe? Hoe aantrekkelijk die robot eruit ziet? Hoe de robot je verleidt? – dat is aan het team. Het team wordt hierbij begeleid door Frank Karrenbeld in Maakbaar.
Met Lichtjesavond zijn de eerste proto-prototypen te bewonderen, volgend jaar zijn de echte proto-types klaar.
Geïnteresseerd in de voortgang? – loop eens binnen Bij Maakbaar in het Prinsenkwartier!
Achtergrond Robo-Challenge Technische Verleiding
De huidige ontwikkeling van de robotica is vooral technisch gedreven. Het zijn de technici die bepalen wat de volgende stappen zijn en die de mogelijkheden verkennen. Dat is natuurlijk onmisbaar maar tegelijkertijd eenzijdig. In de Robo-Challenge wordt techniek gekoppeld aan een artistieke invalshoek en aan gebruikers. Het technische wordt onderdeel van het onverwachte en het praktische. Hopelijk leidt dat tot toepassingen die opvallend en bruikbaar zijn.
Samen met het Prinsenkwartier ontwikkelt de BetaBalie de Robo-Challenge waarbij robotica gebruikt wordt om je thuis te laten voelen in de Delftse binnenstad en je culturele betrokkenheid te versterken. Het doel van deze robot-opstelling is vooral om voorbijgangers te verrassen en te verleiden.
Met een combinatie van kunst, Big Data en robotica willen we het mogelijk maken om voorbijgangers te verrassen en verleiden. Bijvoorbeeld door de robot stereotypische reacties van voorbijgangers te leren vervolgens op te laten anticiperen.
Het idee achter de verrassings-robot is dat het apparaat mensen aantrekt, selecteert en verleidt om iets anders te doen dan men van plan was. Bijvoorbeeld om het Prinsenkwartier, het Prinsenhof of de Mooi Weer spelen te bezoeken, terwijl ze dat oorspronkelijk niet van plan waren. Binnen de wereld van “serious gaming” heet het concept van zo’n systeem dat mensen verleidt ergens dieper op in te gaan, een “rabbit hole” (uit de film Alice in Wonderland).
Naast deze challenge doet de minor Robotica van TU Delft mee. Twee groepen gaan aan de slag met een ontvangtsrobot en een grachtenschoonmaakrobot voor opdrachtgevers uit de stad.